Περιγραφή μαθήματος
Βιβλιογραφία
Moniot H., H διδακτική της ιστορίας, μτφρ. Έ. Κάννερ, Μεταίχμιο, Αθήνα 2002 |
Peyrot G. (επιμ.), Η διδασκαλία της ιστορίας στην Ευρώπη, μτφρ . Α. Καζάκος, Μεταίχμιο, Αθήνα 2002 |
Sebba J., Ιστορία για όλους. Διδακτικές προτάσεις για το μάθημα της Ιστορίας στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο, μτφρ. Μ. Καβαλιέρου, Μεταίχμιο, Αθήνα 2000 |
Αβδελά Έ., Ιστορία και σχολείο, Νήσος, Αθήνα 1998 |
Ανδρέου Α., Ιστορία, Μουσείο και σχολείο, Θεσ/νίκη 1996 |
Αντωνιάδης Λ., Η διδακτική της Ιστορίας, Πατάκη, Αθήνα 1995 |
Βαϊνά Μ., Θεωρητικό πλαίσιο διδακτικής της τοπικής ιστορίας για τον 21 ο αι, Guntemberg, Αθήνα 1997 |
Γιαννόπουλος Ι., Δοκίμια θεωρίας και διδακτικής της ιστορίας, Βιβλιογονία, Αθήνα 1997 |
Κάββουρα Θ., «Από την επιστημολογία της ιστορίας στη Διδακτική έρευνα», Νεύσις 9 (2000), σ. 169 - 186 |
Κόκκινος Γ. Αλεξάκη Ε. (επιμ.), Διεπιστημονικές προσεγγίσεις στη μουσειακή αγωγή, Μεταίχμιο, Αθήνα 2002 |
Κόκκινος Γ., Η ιστορία στο σχολείο, Ta Ιστορικά 36 (2002), σσ. 165-200. |
Κόκκινος Γ., Από την Ιστορία στις ιστορίες, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 1998 |
Κουλούρη Χ. & Βεντούρα Λ ., "Η διδασκαλία της εθνικής ιστορίας στη Δυτική Ευρώπη: αναζητήσεις και προτάσεις", ΠΕΦ Σεμινάριο 17 (1994), σ. 118-147 |
Κουλούρη Χ., "Σχολικά εγχειρίδια και ιστορική έρευνα. Η ευρωπαϊκή εμπειρία", Μνήμων 11 (1987), σ. 219-224. |
Κουλούρη Χ., «Φανατισμός, δογματισμός, συγκρότηση ταυτότητας. Μια προσέγγιση στο λόγο των σχολικών εγχειριδίων», Μνήμων 18 (1996), σ. 143 - 156 |
Κουλούρη Χ., Ιστορία και Γεωγραφία στα ελληνικά σχολεία 1834-1914, ΓΓΝ.Γ, Αθήνα 1988 |
Μήλλας Η., Εικόνες Ελλήνων και Τούρκων , Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2001 |
Νάκου Ε, Μουσεία: Εμείς τα πράγματα και ο πολιτισμός, Νήσος, Αθήνα 1996 |
Νάκου Ε ., Τα παιδιά και η ιστορία. Ιστορική σκέψη, γνώση και ερμηνεία, Μεταίχμιο, Αθήνα 2000. |
Ντεκάστρο Μ., "Το παραμύθι της ιστορίας", Ε.Μ.Ν.Ε., Η διδασκαλία της ιστορίας στη μέση εκπαίδευση, Αθήνα 1988, σ. 107 |
Π.Ε.Φ. Σεμινάριο 17: Εθνική συνείδηση και ιστορική παιδεία, εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα 1994 |
Π.Ε.Φ. Σεμινάριο 21: Θεωρητικά προβλήματα και διδακτική της ιστορίας, εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα 1999 |
Π.Ε.Φ. Σεμινάριο 8: Μορφωτική αξία και διδακτική των ιστορικών κειμένων της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα 1987 |
Π.Ε.Φ. Σεμινάριο 9: Το μάθημα της Ιστορίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα 1988 |
Ρεπούση Μ, "Νέες προσεγγίσεις στη διδασκαλία της ιστορίας: η περίπτωση της εκπαιδευτικής τεχνολογίας", ΠΕΦ Σεμινάριο 21 (1999), σ. 244 - 267 |
Ρεπούση Μ., "Διδακτικές προσεγγίσεις της τοπικής ιστορίας. Ιστορικό ερώτημα και ανάπτυξη σχεδίων εργασίας", Φιλόλογος 102 (2000), σ. 590-606 |
Ρεπούση Μ., "Μετά την εθνική ιστορία Από τον εθνικό εαυτό στο ευρωπαϊκό εμείς για τη διδασκαλία της ευρωπαϊκής ιστορίας", Σύγχρονη Εκπαίδευση 104 (1999), σ.47-58 |
Ρεπούση Μ., "Τοπικές ιστορίες στο σχολείο. Από το γενικό παρελθόν στο παρελθόν του τόπου", Σύγχρονη Εκπαίδευση 112 (2000), σ. 97-108 |
Ρεπούση Μ., Διδακτική της ιστορίας. Στοχασμοί, διεργασίες και ζητούμενα, 1880-1980, Τα ιστορικά 33 (2000), σ. 319-378 |
Ρεπούση Μ., «Η ιστορική εκπαίδευση των δασκάλων: ζητούμενα και προτάσεις», Ουζούνης Κ. Καραφύλλης Α.(επιμ.), Ο δάσκαλος του 21 ου αιώνα στην Ευρωπαϊκή ένωση, Αλεξανδρούπολη 2001, σ. 65 74 |
Ρεπούση Μ., «Οι έννοιες της Ιστορίας. Από την ιστορική γνώση στην ιστορική κατανόηση», Μνήμων 22(2000), σ.191-220. |
Ρεπούση Μ., Μαθήματα ιστορίας. Από την ιστορία στην ιστορική εκπαίδευση, Αθήνα, εκδ. Καστανιώτης, 2004 |
Τζόκας Σ., «Διδακτική της ιστορίας. Ο φρονηματιστικός και κανονιστικός της λόγος», ο Πολίτης 78-79(2000), σ. 19-22. |
Τουλιάτος Σ., "Μεθοδολογικά προβλήματα προσέγγισης των εννοιών "έθνος" και "εθνική συνείδηση" στα εγχειρίδια ιστορίας της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ΠΕΦ Σεμινάριο 17 (1994), σ. 161-192 |
Φερρό M. & Ζαμμέ Φ, Ποιες γνώσεις και ποιες αξίες να μεταδώσουμε στα παιδιά μας, μτφρ. Π. Μαρκέτου, Μεταίχμιο, Αθήνα 2000 |
Φραγκουδάκη ʼ. - Δραγώνα Θ., Τι είν' η πατρίδα μας; Εθνοκεντρισμός στην εκπαίδευση, εκδ. Αλεξάνδρεια, Αθήνα 1997 |
Σχεδίαση μαθήματος
ΕΝΟΤΗΤΑ 1η
Ο λόγος για την ιστορία
• Εισαγωγικές παρατηρήσεις για τις σημασίες του όρου
• Η σχέση της ιστορίας με τη συλλογική μνήμη
• Σκέψεις για το αντικείμενο της ιστορίας
• Η σχέση κοινωνίας και ιστορίας
Ασκήσεις
• Από το αντικείμενο στα ιστορικά αντικείμενα
ΕΝΟΤΗΤΑ 2η
Η ιστορική γραφή
• Τα πρώτα ιστορικά είδη και οι βασικές τους ιδιότητες
• Κοινωνικές αλλαγές και οι επιδράσεις τους στην ιστορική γραφή
• Η ιστορική γραφή κατά τους Μέσους Χρόνους
• Νεωτερικότητα και ιστοριογραφία
• Σύγχρονες επιστημολογικές εξελίξεις
Ασκήσεις
• Τα βασικά ιστοριογραφικά παραδείγματα
ΕΝΟΤΗΤΑ 3η
Η ιστορική εκπαίδευση
• Ο χρόνος και ο χώρος
• Οι κοινωνικές λειτουργίες
• Τα περιεχόμενα
• Το διδακτικό αντικείμενο
• Συνέχειες και αλλαγές
Ασκήσεις
• Τα σχολικά εγχειρίδια ιστορίας
ΕΝΟΤΗΤΑ 4η
Από την πλευρά της διδασκαλίας και της μάθησης
• Το περιβάλλον εργασίας
• Τα νέα περιεχόμενα
• Οι ιστορικές πηγές
• Οι ιστορικές έννοιες
• Δεξιότητες αναζήτησης, ερμηνείας και ιστορικής σύνθεσης
Ασκήσεις
• Από τις πηγές στις μαρτυρίες
ΕΝΟΤΗΤΑ 5η
Εκδοχές της ιστορικής εκπαίδευσης
• Το ηλεκτρονικό περιβάλλον: Τεχνολογίες της πληροφορίας και επικοινωνίας και διδακτική της ιστορίας
• Το τοπικό περιβάλλον: η μικρο-ιστορία του σχολείου
• Τα οπτικά μέσα επικοινωνίας: κινηματογράφος και τηλεόραση
• Τα μουσεία: επισκέψεις, ξεναγήσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα
Εκπαιδευτικό υλικό